Tuesday, September 16, 2014

Trust yourself

haaa ini pengajaran untuk diri sendirik ye

aku suka makan Kek Batik, kalau pergi Bazaar Ramadhan memang carik dan beli dalam RM2-3 (mahal sgt rasenye, so tak mampu nak beli potongan kecik tu banyak2). standard price 50c sepotong. jumpe 40c kat Bazaar Pantai Dalam, tapi biskut dia lembik sket. takpela, beli mahal seposen sebijik pon takpe yang penting sedap

lately ramai pulak yang post resipi Kek Batik kat FB. macam senang jek, tak banyak bahan and tak payah nak bakar2... aku pon bukan nye ada oven. first trial, kan. so aku pon buat research lebih sket. google-googling blog orang. tapi tak ramai yang share sukatan untuk buat Kek Batik nih. biskut tu nak letak berapa banyak? yang aku ada baca, susu setengah tin dan make sure milo tu tak berketul2. 

so, last 4th September 2014.... dalam pukul 11 malam tetiba datang mood nak 'masak' Kek Batik
Aku punye not-a-secret recipe
  1) Panaskan butter - mula2 letak 3 sudu, macam tak cukup, so aku tambah lagi 3 sudu. kacau rata.
  2) Masukkan susu pekat - setengah tin (as advised).
  3) Masukkan milo yang dah dibancuh dengan air panas - tapi pekat. aku letak 6 sudu milo.
  Kacau... sampai rasa2 macam dah ok, try cicah sekeping biskut, pastu rasa... hmmm sedap!
  4) Masukkan semua (1 pack) biskut Merry - aku pecah kan 4/5 bahagian
  Kacau sebati, masukkan dalam bekas - aku terus letak kat freezer
  Since ada Hersey's Syrup, aku hias kan sket atas Kek Batik tu dgn Coklat. saje jek

esok pagi nya, aku potong2 sket nak bagi budak office. ok, komen mereka:-
  1) cair sangat, awak letak air ke? milo tu tak payah bancuh dlu
  2) manis sangat
  3) patut letak telur 2 bijik
  4) patut letak serbuk koko
  5) biskut ni pecah 2 bahagian jek


4-5 hari pastu, second trial. berbekalkan advise kakak2 office. except for telur, sebab taknak ada bau hanyir and no Cocoa Powder sebab takde stok pon. 
  1) Panaskan butter - letak 5 sudu.
  2) Masukkan susu pekat - tak sampai setengah tin.
  3) Masukkan milo yang TAK dibancuh - 5 sudu.
  Damn! berketul2 giler. usaha mengacau sampai kurang berketul agak mencabar
  Pastu dah start ada bau hangus (walhal api kecik)... cepat2 aku...
  4) Masukkan biskut Merry - aku pecah kan dua jek kali ni. 
  oleh sebab pekat giler, aku tak berjaya masukkan kesemua biskut Merry
  kacau2 pon dah tak boleh sebati, sebab terlalu likat... *sigh*
  dengan muka sedih, aku masukkan dalam bekas, letak Hersey's Syrup (my Fav) dan terus letak kat   freezer
Pagi esok nya.... 
keras giler!! nak potong pakai pisau pon tak boleh langsung... sampai skrg dlm peti ais (bkn freezer part) tak terusik

so, pengajarannya.... tak payah ikut cakap orang sangat lah



ok, cost buat Kek Batik ni
  Butter - aku beli sekilo RM4++
  Susu Pekat - setin RM2++
  Milo - setin FOC - office pantry punye, tp tak pakai. senang 3-in-1 bile kat office
  biskut Merry - RM 4 per pack
total : RM14++ untuk 2x masak



Anyway, Happy Malaysia Day, All

No comments:

Post a Comment