Thursday, June 25, 2015

Juadah Sahur & Berbuka Shaye

tadi godek2 blog kawan nak carik tempat for our annual iftaar with my sayangs. opss bukan boypren ye, sayangs tu aku refer to my besties. two members of us are getting married by end of this year. so, next year our annual iftaar tu either akan bertambah orang or makin berkurangan... bertambah, if husband2 depa nak join iftaar ktrg. berkurangan, yelah paham sangat sebab masing2 da ada commitment lain kaannn.
ok, entry harini just nak share pasal juadah bersahur & berbuka aku sepanjang seminggu ni (tiru idea blog kawan aku tuh ha ha ha)

1st Ramadhan, untuk sahur aku masak sardine tin kecik je. itu pon tak habis. as for iftaar, aku masak nih:-
ikan goreng je + sambal and petola masak air
2nd day of Ramadhan pulak, sahur aku makan ikan kembung goreng n telur dadar je. untuk berbuka puasa pulak aku pergi bazaar Ramadhan @ Bangsar (nearby Bangsar Village). 'tapau' Nasi Ambeng n makan kat Restoran Mahbub (mamak). dekat dengan Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, senang nak pi solat. 

3rd day of Ramadhan Al-Mubarak, sahur ayam percik yang direheat dalam microwave, plus kuah kacang. disebabkan ada hal emergency kat kampung, aku iftaar with my parents at Ikan Bakar Sabak Awor, Muar. sejam lebih drive from Segamat Town semata-mata for this:-
Pepahat (bamboo shell) + Kupang + Sotong + Pari + Siakap
sangat murah! siap tapau Ikan Cencaru
4th day of Ramadhan al-Kareem, bersahur with my lovely parents. Reheat Ikan Cencaru a.k.a Ikan Jacket n Ikan Pari, plus masak sayur sawi goreng. that afternoon, i drove back to KL and stop at Bazaar Ramadhan Taman Melawati yang agak besar dan sesak. too many people, terasa macam berjalan kat Jalan Masjid India pada malam Raya jek. so i bought a piece of Grilled Lamb, some Putu Bambu and Pulut Kuning + Rendang Ayam - as a reward for myself after berjaya Khatam Al-Quran right before Ramadhan month started. Dine at food court Taman Dagang - the one at Burger Bakar Abang Burn tu; and ordered a big glass of Watermelon Juice + Lychee. lately, the weather is quite hot and sunny. this gonna be the hottest and the longer fasting days ever. well, it's summer time! 

5th day of Ramadhan, as usual aku makan ikan kembung goreng for my sahur. And for the break-fast:-
daging masak kicap & sayur kobis goreng
6 Ramadhan bersamaan 23rd June 2015; another ikan keli goreng and another fried cabbages for my sahur. untuk berbuka puasa, aku ke Bazaar Putrajaya. i like the Bazaar here, located nearby Masjid Besi Putrajaya. Bazaar kat sini luas, aisle pon luas & choices of food pon banyak and variety. i bought some Laksam, air Kelapa Laut afrika and some fruits. Dine at Taman Warisan before head back to Masjid Besi for praying. 

Day 7, i cooked ikan mata besar goreng dan kobis masak kicap for sahur. simple jek, kan. and yesterday, i prepared myself:-
Pecel Lele or Ikan Keli goreng ala Indonesian

Cukupla my 'ketuk-ketuk' Ramadhan buat kali ni. nanti aku post lagi ye. till then, 

Salam Ramadhan


No comments:

Post a Comment