Monday, July 21, 2014

My Iftaar 2014

Tahun 1435hijrah ni semacam takde semangat nak pegi Iftaar. Maybe sbb Mr Boyfie jauh dimata kot *ececeh ngade2 jek* Mostly beli mknn kat bazaar area rumah , berbuka simple2 jek… and alone (sedih sgt bunyik nye).

Iftaar kat luar rumah punye cite plak… start dgn Office’s Iftaar which was held on 6th July at D’Saji, Dewan Perdana Felda, Jalan Maktab. Nearby with Menara Celcom, so mmg expert jalan pegi sane. For this year, our management decide cpt2 sbb tak nak jadik mcm last year – bile dah last minute, D’Saji asik full house. Last2 iftaar kat Citrus Café & Restaurant, Bangsar Village (2nd floor) - owned by Big Boss.. sorry Tan Sri. Sy bukan tak nak promote restaurant Tan Sri, tp food kat situ kureeeeng la. Sorry, again…. -.-“
Ok, back to D’Saji. For big group, dapat duduk kat banquet table kat tgh2 hall. As I can see, for small group mcm family of 4, duduk kat corner – means table location mcm tak best sgt and terlalu close to the food kiosk. By the way, Felixia Yeap and Altimet pon ada on that day. Aku tgok dari jauh jek, sbb tgok makann jauh lg tempting dari tgok retisss. Congratz to Felixia or Rania ape ntah nama Islam dia. Food wise… oklah, choices of food mmg banyak, sampai kat lobby dan luar dewan pon ada bermacam2 lagi. In term of the taste, mmg superb. Saya bagi 4 bintang sbb kampong style mmg kena dgn selero den. Tp makann mmg cpt habis and takde refill basis. Balik dari Solat Maghrib (surau kat situ quite big), dah takde makanan best sgt dah. Laksa dia sedap, kambing golek mmg tip top, kuih muih pon sdap, aiskrim mcD pon sdap, jeruk pon sdap, durian pon sedap (ok, aku dah mengarot)… and ada simple performance on stage.
Overall mmg best la. Tak silap, harga dlm RM80++. Aku tak amek tau sgt sbb office yg bayar. BTW, ample parking space. so, no worries be happy!
…………………………………………………………………………..//…………………………………………………………………………..
Pastu on 8th July, ada Iftaar Invitation by Etihad Airways kat Istana Bambu Restaurant. Pegi dgn colleague, dah la jem trok pastu ktrg asik sesat salah jalan tak jumpe restaurant tu. Last2 own iftaar kat McD Ampang Park (bukan taknak boycott McD – ini kes emergency). Memang sadis… beriya2 kluar pukul 530pm, last2 makan fast food jek. Ntahpapaentah. Actually restaurant tu kat mane?? Mencik tau! Ktrg berpusing2 kat area Ampang Point sampai 3x. lalu Akhleh sampai pusing balik kat Jalan Ampang. Hmm pakai Waze pon boleh sesat. Hampesss
…………………………………………………………………………..//…………………………………………………………………………..
Adik aku, Ain boleh outing last 11-13 July. So, ktrg plan nak buat sibling’s iftaar. Since ktrg lima beradik sume duk KL. So aku pon mintak decision nak iftaar yg cmne; ala carte ke, buffet ke, kat hotel ke cmne. Kakak aku, Yan ckp tak nak kat hotel, dah boring katanya. Godek punye godek kat internet, jmpe Chawan kat Bangsar (mcm Kopitiam), Cosy Place Wangsa Maju and Akhyar Kitchen Kota Damansara. Sbb Yan tu tgh preggy, taknak la pegi yang mahal2 sgt. Ksian dia nnt nak pkai byk duet. So, on 12th July ktrg decided pegi Akhyar Kitchen jek. Last minute plak, Yan can’t make it – steering kete rosak plak. So, ktrg iftaar berempat jelah. Aku memang tak familiar langsung area Kota Damansara. Tp restaurant ni mmg dkt jek dgn SEGI college. Dekat dgn student area, sbb tu murah kot. Depa target market for student, aku rase la. Utk student RM27 jek. Harga dewasa mcm ktrg RM35 dan utk Ain yg below 15yrs old RM15 jek.
Choices of food boleh tahan la. Sedap jugak, tp aku mmg tak boleh nak menikmati makanan kalau pedas sgt. Aritu termakan ikan patin gulai tempoyak dia giler pedas – potong btollah! Ada cucuk2 mcm steamboat tp tak byk. Ada kambing, ada dessert, ada jeruk2 feveret aku etc. Part beverages agak menarik, ada hot choc, ada barli panas dan ada self-making tea. kedai ni kecik jek, tp oklaaaa. parking ok takde masalah sbb kat shop lot. ada surau kat 1st floor.
…………………………………………………………………………..//…………………………………………………………………………..
last 15th July bersamaan Hari Nuzul Al-Quran; memang terbaik sbb KL skrg dah cuti bersama2 dgn org Selangor. Aku join iftaar family kawan aku kat Pacifica Café, Grand Pacific Hotel. Hotel ni dekat la sgt dgn PWTC, at the other side of Hall 1 PWTC tuh.
Aku sampai agak lambat, sbb kite join majlis org segan la nak dtg awal2. Mase aku sampai, macam agak pelik kenapa la berjerebu hotel ni. Rupe2nye sbb dorg grill kambing, sosej, chicken wing sume kat passageway. Aku bayar RM48.30. makanan boleh tahan banyak and pedas jugak la. So, rase2nye aku kenyang minom air jek kot. Bubur kacang sedap, kambing pon sedap dan mee kari dia sgt pedas… aku parking kat hotel blkg tu kena RM6 jek.
…………………………………………………………………………..//…………………………………………………………………………..
Korean Air ada invite Iftaar kat Chakri Palace Pavilion last 17th July. Dah pakai smart2 dah khamis tu, tapi ttibe rase sgt2 takde mood. Tak tau la knape. So, budak2 ticketing 5 org pegi event tu. Aku just tapau makanan kat bazaar, jumpe Teresa Kok tgh distribute Kurma kat semua org. ok, YB turun padang. By the way, kwn2 yg pegi Chakri tu cakap mmg best la makan kat situ, macam2 ada bak hang
taken from my colleague
…………………………………………………………………………..//…………………………………………………………………………..
Ni lagi satu kes ni. Nak buat iftaar dgn kwn2 tp sume “tak kesah la” “mane2 la”… aku tgok kat FB page Diana Danielle on 18-19th July ada Carboot Sale kat Stadium Shah Alam. So, ke Shah Alam la aku. Ada ternampak iklan iftaar kat Casa Ombak Jalan Ampang macam best jek but forget it! Kang ada yang sesat lagi. Dlm list ada Bistro Qaseh kat MSU, D’Kayangan, Laman Kayangan (apsal byk kayangan2 ni? Feeling makan atas awan ke hape?), D’Sore Café dan Rasa Nusantara SACC. Ttibe Aini cakap nak yg bajet2 jek sbb dia tgh pokai. So, aku lah yg decided try kat D’Sore Café Dewan Raja Muda Musa, Kompleks Belia Sukan Selangor kat Seksyen 7. Abes cerita! Recommended by Jalan-Jalan Cari Makan. Should be sedap la kan?
on 19th July, aku sampai Shah Alam quite early, sebab nak elak jem kat area toll tu, mmg plan grak awal la. So, bile terawal sgt geng2 lain sume baru nak kluar rumah. Aku tersadai la sorang2. Pastu teringat pasal Carboot Sale tu, troz shoot  ke Stadium area. Tak de Car with the Boot pon… ;( tipuuuuuu… last2 aku jalan2 kat bazaar Romadhon kat situ jek. Sebbaek bazaar dia best, siap ada Terubuk ikan masin, fresh Dim Sum, air cendol berjag2 dorg jual… memang meriah la
Enough pasal bazaar, pastu aku pon nak gerak dr Seksyen 13 ke Seksyen 7… ok, fine! Jem trok woooo. Nyesal plak pegi lalalalala dlu. Sampai area Seksyen 7, Aini dah text cakap parking full. Aku slumber buat illegal parking – org lain pon buat. Dapat table kat area luar, dekat dgn grilling area plak. Adesss, tmp tak berapa nak best r. tak pe lah, nak buat camne. Tak berapa nak ade mood makan, so aku amek pecel (org Jawa mmg suke pecel ni) tp pedas giler. Amekaw! Makan kuih, bubur kacang hijau, rojak buah.. itu jek. Semenjak dua menjak ni memang kurang bernafsu tgok makanan.


Alhamdulillah, done our annual Iftaar without Feeza & Ibtisam this year. Ktrg berempat jek, Aku Aini Fatiha and Yda. Pastu….

Ke I-City!!

…………………………………………………………………………..//…………………………………………………………………………..
Plan pasni… Iftaar with beloved family afterwards. kepulangan yang dinanti gitu
Balik kampong wo wo wo Balik Kampung wo wo wo Hati Riang!!!

UPDATE : Our annual family iftaar this year has changed its location from Villa Hotel to Nasi Ayam Mustafah, Bandar Segamat due to Hotel Villa's Ramadhan buffet - last day was on 25th Jul..... what to do.... anyhow, we still enjoyed our berbuka puasa with 2 big portions of Nasi Ayam (makan sampai kembung perut), for RM50++ (cant remember cause it was Abah's treat) with one big jug of lychee drink. that seedless grapes is an outside food hehe which i bought from the nearest Giant hypermall.

untunglaaa mak&abah&umar sempat iftaar @ Villa



Wassalam

No comments:

Post a Comment