Tuesday, February 01, 2011

air bah

I'm from Segamat, Johor.. dan skrg Segamat dilanda banjir. oh no! non-stop raining. KL ni pon hujan tak henti. sejuk grrrrr.... anyway, plan nak balik kmpong this Chinese New Year nampak gayanya has to be cancelled. baju Cheong-sam yang aku beli kat Shanghai aritu pon pakai utk posing2 amek gambar jela. 'mcm x biase'.... ape lah aku nak buat cuti 4 hari ni? Huarghhh! Aku nak balik kamponggg!!!! miss my mom, my dad and my little sister, Ain. Doa2 banjir tu akan surut secepatnya. Kesian kat mangsa2 banjir semua. Kawan lama aku, Zihazatul Azira (aku suke name dia) - skrg dah ade 3 org anak. kat FB dia, dia tulis anak beranak duduk atas bumbung. Kesiannyer! Tak silap aku, dia duk Kampung Jawa. Agak2, rumah Segamat aku selamat dari banjir tak ye? Kawan2 sume stranded. Illy yang duduk Gemereh said takleh kluar rumah. Ata dari Jementah cakap letrik ade takde jek. blackout most of the time. Shaheed sekarang stranded kat Melaka. Mak cakap kalau nak balik Segamat, ikut Yong Peng. jaoh btol tuh.. tapi yang penting selamat. plan harus diteruskan. balik Segamat........ itu mesti!

ni one of pictures banjir kat Segamat. that yellow building used to be one and only cinema in Segamat. after kena banjir, cinema tu tutup selama-lamanya. dah takde cinema dah kat Segamat nih.. warga Segamat kalau nak layan movie, kena la ke Melaka or Batu Pahat. sempat gak aku merasa tgok movie kat cni. i was Form 3 that time, and it was year 2000. aku ingat lagi sebab tajuk movie tu is : Y2K, a Chinese Movie.

after banjir terok dulu tuh, banyak kedai2 area Sungai Segamat ni tutup. rugi besar kan... tak silap ni kali ke-3 banjir.. Sungai Segamat ni, asalnya kecik comel molek jek. used to be our hang-out place (lepak lepas sekolah). duduk2 tepi sungai... dengan Yati, Muzamir, Hadi, Ian..... fun giler. pastu after banjir, tepi sungai ni dah tak cantik seperti dulu dah.. river bank terhakis, rumput2 nan-menghijao semua tu tinggal memori; sungai pon dah semakin lebar..

sebelum-sebelum nih banjir hujung tahun, tak sangka sekarang hujung bulan January kena banjir. takde siapa expect this is coming.... just doa-doa kan banjir ni tak jadik semakin terok, insyaAllah~~
and doa sekali office Abah aku dah ok. aritu air masok sampai paras lutut. ni mesti sebab sungai kat belakang office tuh. Alhamdulillah rumah aku tinggi.. hope everything's gonna be ok, very soon. Let's pray together

No comments:

Post a Comment